lautio.blogg.se

Bloggen om mig och mitt mål att älska mig för den jag är.

Det här med lägenhet

Publicerad 2016-08-07 12:27:14 i Allmänt, Funderingar, Personligt,

Det är inte det lättaste att få tag på lägenhet i det här landet. Allra minst om man bor i en storstad som jag.
Nu har jag självklart turen att ha tak över huvudet för både mig och mina barn. Men alla har inte den turen.
Går man in på t.ex blocket för att titta efter lägenhet finns det självklart hur många som helst.
Men då det nästan är dubbelt, om inte mer, personer som söker dom är det inte det lättaste att få tag på en.

Sen är det ju inte lättare när dom begär hutlöst (enligt mitt tycke) höga hyror. Men dom ska väl också tjäna på att hyra ut sitt eget boende även om många som har hyresrätt tar ut ockerhyror.
Kika själva in på blocket.se så får ni se. 
 
Anledningen till att jag själv söker eget boende är för att jag och min man håller på och skiljer oss. Tur i oturen så fungerar vi fruktansvärt bra tillsammans fortfarande vilket gör att jag bor kvar hos honom tills jag får tag på något som jag kan kalla mitt eget.
Men dom som inte har den turen där det fungerar bra? Hur går det för dom? Det är inte som det var när mina föräldrar var unga och flyttade till sitt första boende, då man kunde gå ner till hyresvärden och man kunde välja och vraka i vilket område man ville bo, storleken på lägenheten m.m
Nu är det milslånga köer på flera år för att ens kunna få tag på en etta, och då är det inte ens inne i dom centrala delarena av Stockholm.
Sen ska vi inte ens gå in på hyrorna. Jag vet att det inte är billigt att bygga men det är inte heller billigt att bo. Lönderna ändrar sig inte på samma sätt som hyrorna. En nyproducerad etta här där jag bor har en hyra på ungefär halva min månadslön, ibland t.o.m mer och då är inte hushållselen inräknad samt att det börjar bli mer och mer att man får betala förbrukningen av varmvaten.
Vill man hitta billigt boende kan man dra sig bortåt, ca en timme bilresa utanför tullarna räcker gott för att man ska kunna hitta inte bara billigt utan även stort.
Men sen kommer vi ju till den här biten som kallas jobb för att man ens ska kunna ha råd att bo. Dom fleta jobben finns här i Stockholm.
 
Men den dagen den sorgen..
 
Men den dagen man får tag på en lägenhet släpper man den inte i första taget.
 
// XOXO

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela